söndag 30 maj 2010

Min dag idag...

... har varit en produktiv dag. Sov till 9:30, fick en liten chock när jag upptäckte att klockan var så mycket... Det har inte hänt på myyycket länge... inget som jag hade tänkt mig heller, men men... Hur eller som, så plockade jag undan i köket, plockade ur och i diskmaskinen, käkade frukost och sen tog jag itu med de sista tomatplantorna. Jorden tog slut sist, och även krukorna... Men nu har alla fått större "hem", utom fyra som Bi ska ha.



N kom upp, vi drack kaffe, jag pratade med Elin en stund och sen hade jag då alternativen, fixa i trädgården eller slappa på altanen i solen... Jodå, egentligen var valet inte ett dugg svårt, men eftersom jag gillar min trädgård och faktiskt vill ta hand om den, så fick slappandet bli en annan dag. Så jag började med att fixa till de växter jag köpte i fredags. Karpaterklockor heter de som ska vara i rabatten på framsidan. De är små och ussliga än, men enligt lappen ska de vara marktäckare och få fina vita blommor... Jag delade på mossfloxen och satte i rabatten på baksidan... Får se hur den tar sig, såg inte mycket ut för världen direkt... Så här ser rabatten ut, men tyvärr syns varken nya floxen el rosbusken...



Det tog ju inte direkt några tider, så jag satte igång med kryddlandet oxå. Nu har jag lite koll på vad som ska vara var och även lite avgränsningar... Ska gräva upp "brors" gräslök i veckan har jag fått lov till och även sätta ner min egen, även om den ser lite tanig ut... Än så länge innehåller det persilja (något osäker ännu, måste nog köpa lite oxå...) citronmeliss, citrontimjan (mycket citron, men timjanen både ser lite rolig ut och luktar gott) och persilja, och så blir det då gräslök, mynta och oregano oxå, tror jag. Kul att fixa med :-)



Vad göra sen då? Fortfarande fint väder och mera land kvar att rensa, så jag tog itu med hallonen... De kommer jättefint nu, jag hoppas på att karten utvecklas. Även vinbärsbusken trivs under flädern. Tror det är svarta vinbär, jag hoppas på det :-) Attans, vad jag ska exprimentera med saft senare :-)



Sen började vi drömma lite... Så småningom blir det nog ett kombinerat växthus och trädgårdsbod där landet vi inte använder mer än till rabarber är nu. Vi såg ett jättefint i Vi I Villa, det kostade 44 000:-, men jag tror det fanns mindre och billigare modeller... Vad fasen, tyckte N, det får väl kosta lite då... Vi får väl se om vi kan få till nåt. Det är roligt att planera och drömma lite i alla fall :-)

Avslutade dagen i syrenhäcken... De ussliga skott vi satte ner förra året har visserligen tagit sig, men inte växt något vidare på höjden, så nu var jag tvungen att rensa det innan ogräset tog över helt... Sen grävde jag upp ytterligare några skott, lite högre och "bladigare", så får vi se om de tar sig... De ser ganska bedrövliga ut just nu, så ingen bild på det... Hoppas de tar sig om några dagar...

Nu ikväll har vi firat "bror" för tredje dagen typ. Ikväll med moster och kusiner. Han fick sitt PS3 och Gran Turismo till, så nu när vi gick så möblerade han om och satte sig att spela :-) Tror han blev ganska glad :-)

Och här sitter jag nu. Ensam och allena. N jobbar natt och började för trekvart sen ungefär... Jag är trött och nöjd med min dag :-) Imorron öppnar jag på jobbet, så ska inte dröja mig kvar alltför länge här ikväll... Hur eller som så är det bastu i sovrummet, så väntar väl lite till i alla fall...

Ha en bra måndag!

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är......=) Själv har jag inte kommit så långt med mina tomter. Får väl ta o sätta ner dem i veckan. För de börjar o bli förstora för krukorna nu. Kram

    SvaraRadera