onsdag 31 augusti 2011

Norastatus + presenter!


Ja, idag var det BVC-dags igen. Tösen hade gått upp från 2940 g till 3230g på en vecka. Det betyder att ersättningen gör nytta och att jag alltså inte hade tillräckligt till henne även om hon inte protesterade, men hon åt ju så ofta. Så nu känns det bra i mammahjärtat :-) Tyvärr är det nog en tidsfråga innan det är enbart ersättning som gäller för henne, det rinner inte till nåt vidare om dagarna, bättre om nätterna, men då är hon inte så intresserad av att äta, vill hellre sova och inte mig emot... Karin, vår BVC-tant tyckte inte att jag skulle pumpa om nätterna, möjligen "handmjölka" ur det värsta spännet. Eftersom Nora inte är så intresserad av att äta då, tyckte hon inte att jag behövde stimulera med pumpning den tiden på dygnet och resten av tiden finns inget att pumpa, för det äter hon upp. Hon verkar tycka att det är jättebra med det hon får i sig och att det blir vad det blir. Det känns oki för min del, eftersom jag varit lite stressad av det här med amning och mat.

Presenter ja. Vi har ju så himla goa vänner, grannar och familj, så Nora har ju fått hur mycket som helst redan, och då står flera ändå i kö och vill komma och se på henne och "lämna en liten present". Det är roligt, men nu är det nästan lite generande, för att vi får så mycket. För en gångs skull har jag faktiskt tagit lite bilder på vad vår tös fått, även om det är taskiga mobilbilder...



Fina byxor från "gammelfaster" Sollan.



Body från en av mina närmsta vänner Challe.



Stickat set från "gammelmoster" Ingela och Nettan.



Dinglis från kusin Lollo.



Fina Bamsekläder från våra vänner Geta och Marie.


Coola jeans och strumpor från Geta och Maries dotter Hilda.


>

Fin pyjamas från Geta och Maries dotter Hanna.



Gosekanin från gammelgammelmoster Eia.



Tuff goseälg från morbror Fredrik.



Klänning och strumpbyxor från min kusin Hanna och hennes sambo Andreas. (Nora tycker förresten att hennes syssling kan komma ut nu...)



Tigerdinglis från min goa vän och fd kollega K. Har fått en bok av henne med, men hon skulle byta den eftersom jag redan har en liknande, men så ångrade jag mig, så det kommer bild på den...

Det har tillkommit en del grejer, men dem har jag inte fotat än, så återkommer med det. Fick t ex en fin body från Ns polare D idag, från Lundmyr, och igår köpte mormor en vinteroverall och farmor kom med en body från MeandI och en Hello Kitty-klänning. Hon är bortskämd redan, vår tös...

Men nu börjar hon vakna, så nu vankas det mat, tror jag. Perfect tajming :-)

3 kommentarer:

  1. Vad skönt att hon går upp och är nöjd med den mat hon får! Oftast får de ju ur mer ur brösten än vad man kan pumpa ur & det fylls på snabbt även om man tycker det känns tomt! Och ersättning är guld värd! Jag har inte laborerat med sovningen de första 2-3 månaderna utan de har fått sova när de varit trötta & tills de vaknat själva. Om de blivit skrikiga och övertrötta så har vagnen funkat bra inne att söva i & mina barn Är ju magsovare ( fast de inte får). Sen vid 2-3 mån har jag introducerat rutiner, räknat vakentid, lagt dem regelbundet och haft en längre vakenperiod innan nattningen. Jag har läst mkt i Barnaboken, men gjort tipsen till " mina egna" på det sätt som passar oss. Nu sover Lucas två gånger per dag, en långvila och oftast en lite kortare och väcks så han kan nattas ungefär samtidigt som sin syster runt åtta! Så vi får lite " vuxentid" oxå!

    SvaraRadera
  2. Båda barnen har sovit i hårdliften till vagnen sina första månader. Så vid övertrötthet har vi vaggat dem till sömns inomhus i vagnen. när de väl somnat har det var lätt att flytta med hårdliften upp i sovrummet & även lite senare vid 4 mån lägga över sovande bebis i spjälsängen! Många skyller kvällsskrik på "magont" själv tror jag att det mestadels är trötthet =)För det där "magondaskriket" har lixom försvunnit när bebisen somnat runt åtta nio på kvällen...
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Sysslingens blivande mamma håller absolut med:-) //hanna

    SvaraRadera