onsdag 21 september 2011

Styrigt!

Jag älskar Nora över allt annat, tro inget annat, men just idag har inte varit nån dunderbra dag. Eller rättare sagt eftermiddagen. N jobbar kväll och det är ju på kvällarna som hon är styrigast. Hon är sex veckor idag och det känns som att hon utvecklas så himla mycket just nu att allt bara blir fel för henne. T ex har hon nästan inte sovit nånting på dagen på två dagar, det funkar inte så bra, och idag har hon ätit och ätit och ätit... Hur vet jag att hon är hungrig och hur vet jag att hon inte är det när hon ger samma signaler? Ikväll slutade med att hon spydde big time på morbror. Då hade hon börjat sin ätarorgie med att äta 100 ml ersättning kl 12:30, fortsatte med 60 ml ersättning strax efter 14 (hon var helt knasig och jätteledsen och gav matsignaler hela tiden), sen var det lugnt till strax efter 16, då var det samma sak, men då fick hon amma och eftersom jag vet att det inte finns så mycket, så kan hon inte fått i sig så himla mycket. Sen gick vi en 50 min promenad och tack gode gud, så sov hon iaf 40 min då. Kl blev 19, runt 50-60 ml ersättning och sen fick hon spelet runt 20:30, precis likadant som på eftermiddagen... Sen spydde hon som sagt och sen somnade hon en halvtimme senare. Hon sover fortf bortsett från att nappen har smitit några gånger. Tänker låta henne sova tills hon vaknar och är hungrig, vilket borde bli runt 00-00:30. Då kommer hon få ersättning, max 75 ml, och sen hoppas jag att hon sover till runt kl 6 på det. Hon brukar kunna sova runt 6 timmar nattetid innan det är matdags igen.

Det här är det meckiga just nu. Sömnen och maten. Hon är sex veckor idag, och jag fattar att allt är individuellt, men när kan jag försöka få in vettiga sömnrutiner? Som är det nu skulle hon behöva en längre sovstund på förmiddagen och en på eftermiddagen, minst, men hon kommer ju inte till ro. Jag ser till att hon är mätt och nybytt och jag ser ju hur trött hon är. Kanske kan hon komma till ro på mig en stund, men det handlar ju om max en kvart, och det kommer man inte långt med. Nu verkar det som att jag kommit någorlunda tillrätta med kvällarna iaf, hon somnar runt 21-21:30, vilket är helt oki. Sen ska vi bara trimma in maten nattetid, så hon kan sova lite längre när hon somnar tidigare. Innan har hon ju somnat runt 23, samtidigt som hon fått sista målet för natten. Och sen ska jag inte amma sista målet, utan hon får ersättning då, för då sover hon längre.

Och sen maten på dagen, men å andra sidan, så få jag kanske bli lite bättre på att "höra" vad hon menar, och kanske dra ut på tiden lite, trots att hon ger matsignaler. Det måste jag nog höra med BVC om, för det är svårt med ersättningsnivån. Hittills har hon ju fått 80 ml som mest, men nu när hon är vaken mera, så har hon fått 100 ml mitt på dagen och 80 ml på kvällen. Och sen är frågan om jag ska skita i amningen, som hon ändå inte verkar bli mätt på, och köra ersättning fullt ut. Det skulle nästan vara lättare, men samtidigt skulle jag vilja att hon blev av med nästäppan innan jag slutar...

Nåja, det löser sig väl. Hon växer ju och går upp i vikt, och utvecklas, men det är fasen inte lätt när det blir en sån här dag. Imorron hoppas jag blir bättre. Om inte annat, får väl jag försöka styra upp frökens styrande... Det är väl mitt jobb som mamma, antar jag, men lätt är det inte...Men å andra sidan, vem sa att det skulle vara lätt?

Nu ska jag hoppa i säng innan det är dags för mat, och sen hoppas jag att hon sover läänge, och att nästäppan håller sig lugn inatt med. Hon har fått näsdroppar och nu sover hon utan att låta, men man vet aldrig hur länge det håller i sig. Hoppas det räcker med koksaltlösning isf...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar