torsdag 22 september 2011

Mycket bättre idag!

Betydligt bättre dag idag än igår. Fröken började inte sin dag förrän 10:30, vilket var välan sent, eftersom vi skulle ut och gå trekvart senare, och jag tänkte att hon skulle få 1-1½ timmes sömn då. Nu blev det ändrade planer, så nu gjorde det inte så himla mycket. Försökt hålla fyra timmar mellan målen idag, om hon inte signalerat annat, men det har hon inte gjort. Varit glad och positiv hela dagen, ätit 100 ml ersättning vid kl 13 och strax före kl 17 utan knussel emellan. Sov 1½ timme på eftermiddagen, då vi gick promenad själva. Sen gick jag hem till mamma och pappa, blev bjuden på middag, Nora åt sitt middagsmål och sen var vi hemma strax efter 18:30.

Bad för fröken som spydde big time igår, ny pyjamas, torr blöja och ordentlig amning. Sen 45-50 ml ersättning på det och nu sover hon sen ungefär två timmar tillbaka, bortsett från nappsmitning några gånger. Men hon sover! Jag räknar med mat runt 00-00:30 inatt med, men igår sov hon till kl 01 innan det var matdags, men då åt hon runt 20:30, ikväll somnade hon då ca.

Jag har surfat runt en del och kollat på sömnrutiner och åldrar på barnen, och sen kom jag på att jag fick en bok av Mi om små barn och sömn. Även att jag vet att alla är olika och att barn utvecklas olika fort, så känns det ändå som att vi är på rätt väg och gör ganska mycket rätt saker. Bara det att hon sover i egen säng och kan somna själv känns jättebra :-)

Ikväll rörde hon mig till tårar, min lilla tjej. Hon var ledsen för att nappen hade smitit och jag var in och satte tillbaka den och gav henne den vanliga smekningen på kinden och gick ut igen, stod några minuter utanför dörren för att kolla så att allt var lugnt, tyckte jag hörde något och smög in för att kolla. Då ligger hon, sovandes och håller om sin gosekanin hon fick av en av grannfamiljerna när hon föddes. Hon är inte så intresserad av saker än, bara att titta på dem, men inte ta på dem, det är mest läskigt. Och nu låg hon på sidan (mm, jag vet, spädbarn ska sova på rygg, men skitungen vänder sig ju själv redan...) och kramade kaninen. Om det inte vore för att blixten på kameran hade väckt henne, så hade jag tagit ett kort...

Nu ska jag göra mig i ordning för sängen, jag med, hoppas på att hon sover ett tag till och att vi vaknar utvilade imorron. N är ledig, så vi ska åka till stan, jag ska byta Noras fleecejacka som jag tog fel storlek på, och sen lite annat smått och gott. Till middag tänker vi grilla för sista gången i år, svärmor kommer hit och äter oxå, och gosar lite med Nora. Hon åker till Italien på lördag.

Men nu sängen... *gäsp*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar